Pertanyaan Untuk HRD Saat Interview Kerja

Apabila proses temu duga hampir selesai, dan perekrut memberi kamu peluang untuk bertanya soalan, maka jangan sekali-kali berkata “Tiada apa-apa,” atau “Lumayan,”. Meskipun bersama dengan niat untuk mempercepatkan jaman, ini sebenarnya akan membuatkan kamu kelihatan tidak cukup bersemangat. Ingat, soalan untuk penemuduga adalah berarti dan temu duga adalah peringkat penentu yang kudu digunakan sebaik bisa saja.

Sebagai langkah susulan selepas kamu sedia kan jawapan sebelum ini, kini adalah era untuk kamu sedia kan soalan untuk perekrut. Mengapa ini signifikan?

Sumber : Puji Hartono

Secara ringkasnya, detik ini adalah ukuran keghairahan kamu pada bakal syarikat. Di samping tersebut, telah pasti, kamu akan mendapat maklumat lengkap berkaitan jawatan yang kamu mohon, persekitaran, budaya, dan rakan sekerja. Agar imej pekerjaan kamu semakin mengerti. Dan satu perkara berarti, kamu bukan kudu menanti lama.

Untuk membolehkan kamu mendapat skor paripurna didalam temu duga, pasukan sudah merumuskan soalan yang harus kamu ajukan kepada penemuduga, layaknya berikut:

Soalan untuk Penemuduga 1: Tanya Mengenai Budaya Syarikat

Keadaan kerja dan rakan sepasukan adalah vital didalam menyokong mood di daerah kerja. Bertanya perihal budaya syarikat adalah berarti untuk mempertimbangkan matlamat kerjaya era depan kamu. Kamu boleh sediakan taktik jaman depan bersama dengan betul agar kamu bukan menjalankan sikap kerja yang tidak benar.

Lebih dari satu contoh soalan yang kamu boleh tanya perihal budaya syarikat ialah:

Apakah visi dan misi syarikat?

Soalan ini tunjukkan bahawa kamu idamkan sadar lebih lanjut mengenai matlamat asas dan hala tuju jangka panjang bakal syarikat. Namun untuk makluman, kamu mesti memastikan bahawa bakal syarikat ini bukan memasukkan visi dan misi di laman website rasmi.

Kalau terdapat maklumat mengenai visi dan misi syarikat di laman website rasmi, jangan tanya soalan ini.

Apakah rancangan pembangunan jaman depan syarikat?

Soalan ini akan membuatkan kamu tahu secara teknikal mengenai cara syarikat bakal maju ke hadapan didalam membangunkan perniagaannya. Soalan ini juga membuatkan kamu kelihatan lebih meyakinkan.

Bagaimanakah syarikat akan menilai kualiti prestasi saya terhadap era hadapan?

Sadar berkenaan budaya syarikat juga terhitung bagaimana proses penghargaan prestasi akan berlaku. Sebagai pekerja, kamu pastinya punya motivasi untuk bekerja, dan ia berlimpah dipengaruhi oleh persekitaran kerja yang menyokong atau bukan. Soalan ini membuatkan kamu kelihatan lebih profesional.

Soalan untuk Penemuduga 2: Tanya terkait Kebutuhan dan Butiran Jawatan

Sesudah sebelum ini penemuduga bertanya berkenaan ilmu kamu perihal jawatan yang dipohon, kini sebaliknya. Kamu boleh bertanya perihal kebutuhan jawatan yang dipohon bersama dengan lebih terperinci. Ini untuk menentukan mirip tersedia kamu betul-betul betul untuk bekerja didalam jawatan ini. Di samping tersebut, kamu akan jelas apa energi dan kelemahan kamu.

Berikut adalah contoh soalan yang kamu boleh tanya berkenaan kebutuhan jawatan terperinci:

Berapa ramai orang diperlukan didalam jawatan ini?

Soalan ini biasa ditanya. Sesetengah HRD juga akan memberitahu mereka apabila mereka udah memasuki peringkat temu duga lanjutan. Tetapi, bukan tidak benar jikalau kamu bertanya perkara ini terlebih dahulu. Sekurang-Kurangnya kamu akan menyadari berapa besar peratusan kejayaan kamu.

Apakah style tabiat pekerja yang diperlukan didalam jawatan ini?

Soalan ini pastinya akan membuatkan penemuduga memberi perhatian kepada kamu. Bertanya terkait tabiat yang diperlukan hanyalah diketahui oleh perekrut. Bersama dengan soalan layaknya ini, kamu akan bisa menilai serupa tersedia kamu tergolong didalam tabiat yang disebutkan.

Apakah skop kerja untuk jawatan ini?

Soalan ini merangkumi secara terperinci bahagian pekerjaan yang akan kamu kerjakan. Lebih tepat ulang, soalan ini jadi citra mengenai bahagian pekerjaan yang akan singgah dan mengukur serupa tersedia kamu bersedia atau bukan untuk jawatan ini.

Apakah cabaran terbesar apabila kamu diterima untuk jawatan ini?

Sebagai petak untuk berguna bersama dengan baik nanti, kamu mesti tahu cabaran dan risiko di dalam sesuatu kedudukan. Jikalau penemuduga memberi tambahan jawapan yang sadar, maka kamu kudu mengambil nota dan mempertimbangkannya bersama dengan serius. Ini bertujuan sehingga kamu bukan mengalami kesukaran bekerja sesudah sadar cabaran.

Soalan untuk Penemuduga 3: Tanya Berkaitan Kerja Berpasukan

Tanya secara terperinci berkaitan budaya kerja kepada situasi pasukan kerja. Pasukan kerja adalah bahagian yang mesti dipertimbangkan di dalam bekerja. Apabila bekerja nanti, sementara kerja kamu kemungkinan akan dihabiskan bersama dengan. Serupa tersedia bekerja secara kolaboratif bersama pasukan atau hanyalah berada didalam bilik yang mirip bersama rakan sekerja lain, ini akan menjejaskan prestasi kamu.

Menanyakan soalan ini agak signifikan, agar kamu mendapat citra berkaitan situasi dan cara berkomunikasi di dalam pasukan. Dan menonton terkecuali kamu bersedia untuk bekerja bersama orang itu.

Berikut ialah contoh soalan terkait pasukan kerja yang boleh kamu ajukan kepada penemuduga:

Adakah jawatan ini lebih tak terhitung kerja berpasukan atau kerja individu?

Soalan ini akan memberi tambahan jawapan bahawa kamu dikehendaki bekerja secara bebas atau secara kolaboratif. Selepas mendapat jawapan, kamu dijangka sanggup sedia kan cara komunikasi yang betul untuk kerja berpasukan dan individu.

Adakah ini jawatan baru atau patutkah saya menggantikan yang sebelumnya?

Jawapan kepada soalan ini adalah untuk menentukan serupa tersedia jawatan yang dipohon adalah mendesak dan diperlukan langsung atau bukan. Jikalau ya, kamu kudu bersedia untuk proses pelarasan bersama cepat.

Seberapa besar pasukan kerja ini?

Saiz pasukan kerja ini akan pengaruhi taktik kamu untuk proses menyesuaikan diri bersama persekitaran kerja bersama dengan cepat. Apabila pasukan kerja lumayan besar.

Bersama dengan siapa saya akan berinteraksi dan bekerja secara segera?

Terkecuali kamu bertanya terkait perkara ini, kamu dijangka mendapat maklumat yang menyadari mengenai jawatan strategik yang mengenai secara segera bersama dengan skop kerja kamu. Kecuali kamu udah paham siapa yang akan berinteraksi dan bekerja secara segera bersama dengan kamu, maka langkah seterusnya ialah sadar corak komunikasi bersama dengan mereka.

Soalan untuk Penemuduga 4: Tanya Kandungan Kejayaan di dalam Jawatan Sesudah itu

Pekerja yang punyai target kejayaan jadi titik berarti bagi calon. Bahagian ini adalah untuk memirsa peluang laluan kerjaya era hadapan. Tiap tiap syarikat memiliki cara tersendiri untuk menilai pekerja. Sebagai pekerja baharu yang bakal mengisi sesuatu jawatan dan bekerjasama kedap bersama dengan rakan sepasukan yang lain, memang bukan dinafikan wujud persaingan. Ini kamu wajib memberi perhatian kepada bagaimana untuk membangunkan taktik eksklusif.

Apakah soalan yang boleh ditanya mengenai kandungan kejayaan di dalam sesuatu jawatan? Cuba soalan berikut:

Bagaimanakah aspek evaluasi didalam bekerja di syarikat ini?

Tanya soalan ini untuk mengerti bagaimana syarikat akan menilai kamu nanti.

Bagaimanakah prestasi diakui berjaya dan apakah yang diakui sebagai kegagalan di dalam syarikat ini?

Baca jawapan penemuduga bersama dengan paham apabila kamu bertanya soalan ini. Maklumat ini signifikan sebagai rekod terkait apakah penanda aras kejayaan dan kegagalan di area kerja.

Apakah pencapaian yang dijangkakan di dalam 3 bulan akan singgah, terkecuali saya diterima?

Soalan ini tidak sahaja mengharapkan jawapan yang paham terkait target jangka pendek syarikat, malah memberi impak yang baik di mata penemuduga. Kamu boleh dinilai sebagai seseorang yang berorientasikan matlamat.

Apakah laluan kerjaya yang akan saya lalui di dalam jawatan ini?

Bertanya perihal laluan kerjaya bukan jadi persoalan di peringkat temuduga. Ini sebenarnya akan beri tambahan nilai tambah di mata perekrut. Kamu boleh dinilai sebagai calon yang bersemangat.

Soalan untuk Penemuduga 5: Tanya Jikalau Tersedia Orientasi atau Tempoh Latihan

Soalan ini bertujuan untuk menentukan serupa tersedia selepas kamu lulus dan diterima bekerja akan tersedia tempoh orientasi atau latihan. Tempoh tempoh latihan atau bukan bergantung terhadap polisi syarikat.

Berapa lamakah tempoh percubaan atau orientasi apabila diterima?

Soalan ini signifikan untuk ditanya sehingga kamu boleh menyebabkan persediaan untuk tempoh orientasi dan latihan daripada syarikat. Pastikan kamu mendapat maklumat selengkap bisa saja apabila bertemu bersama perekrut.

Soalan untuk Penemuduga 6: Tanya era tepat pengumuman

Tunggu pengumuman lulus atau bukan memang mengambil segudang jaman dan emosi. Meskipun kamu boleh melepasi jaman tunggu bersama mendaftar untuk peluang lain, kamu juga mesti beroleh kejelasan terkait penerusan proses pengambilan.

Tak sekedar boleh bertanyakan kepastian jaman pengumuman semasa temuduga, kamu juga dinasihatkan untuk memicu susulan aturan temuduga lewat e-mel atau telefon.

Jikalau kamu idamkan bertanya mengenai kepastian era pengumuman, berikut adalah contoh soalan:

Bagaimanakah genre ujian penerimaan pekerja di syarikat ini?

Kamu akan mendapat jawapan yang tahu mengenai genre ujian yang kamu lalui. Maklumat ini terlalu vital untuk persediaan untuk langkah seterusnya didalam proses pengambilan. Malah, kamu akan lihat betapa profesionalnya bakal syarikat bersama dengan saksikan proses mereka di dalam memilih calon.

Adakah langkah seterusnya selepas ini?

Soalan ini lumayan untuk bertanya kalau tempoh temuduga bukan berlimpah. Kamu boleh bertanya ini terhadap minit paling akhir temu duga.

Adakah saya tidak benar seorang calon yang diperlukan?

Sebelum bertanya perkara ini, pastikan kamu punyai lebihan era temuduga yang tinggal, malah saksikan penemuduga yang masih bersemangat untuk bercakap bersama kamu.

Soalan ini kemungkinan sporadis ditanya oleh calon lain, tapi kamu boleh kenakan soalan ini sebagai satu bentuk untuk meyakinkan mereka bahawa kamu seorang calon yang bersemangat.

Sentiasa Bertanya Apabila Ditanya

Kelihatan bersemangat dan aktif adalah kunci kamu akan dilihat oleh penemuduga. Jangan bersikap pasif semasa temuduga. Kamu boleh memainkan mobilitas isyarat dan bahasa badan yang meyakinkan semasa menjawab soalan penemuduga. Tidak cuman tersebut, kamu boleh kenakan senarai sebagian soalan di atas. Bersama bertanya soalan, kamu boleh tampil aktif dan bersemangat semasa memohon jawatan itu.

Sekiranya kamu punya soalan berkenaan temuduga, kamu boleh menulisnya di ruangan komen. Jangan lupa kongsikan artikel ini bersama dengan rakan sekerja kamu yang tengah melacak kerja.