Tips Wawancara Kerja Bahasa Inggris Terlengkap

Temuduga Bahasa Inggeris – Temuduga kerja adalah petanda bahawa kamu selangkah lebih dekat untuk mendapat pekerjaan di syarikat. Apa yang kamu harus melaksanakan sekarang ialah memastikan proses temuduga terjadi bersama dengan baik dan menghasilkan peraturan yang baik. Biasanya syarikat akan temuduga di dalam dua bahasa iaitu bahasa Indonesia dan bahasa Inggeris. Kamu pastinya bukan punya persoalan bersama bahasa Indonesia, tapi temu duga bahasa Inggeris boleh jadi karena temu duga kerja kamu gagal.


Jangan risau. Di sini, kamu akan mendapat lebih dari satu petua untuk menghadapi temu duga kerja didalam bahasa Inggeris. Tak hanya tersebut, terdapat lebih dari satu contoh soalan untuk rujukan. Selepas membaca artikel ini, diharap kamu akan lebih bersedia untuk temu duga kerja.



Temuduga Bahasa Inggeris – Ceramah Kecil
Mulakan bersama dengan bercakap kecil atau bercakap kecil. Biasanya, penemuduga akan mengambil inisiatif untuk memulakan perbualan. Tapi, bukan tidak benar terkecuali kamu mengambil inisiatif, terkecuali kamu merasakan situasi di didalam bilik temuduga agak kaku. Atau, kamu juga boleh memakai kaedah ini untuk menangani rasa gementar semasa ditemuduga.


Kamu boleh mulakan bersama “Menerima kasih kerana terima saya hari ini” atau “Menerima kasih kerana menjemput saya untuk temu duga ini”. Bisa saja ini terdengar ringan. Walau bagaimanapun, ayat ini perlihatkan bahawa kamu menghargai syarikat dan era yang diberikan untuk temu duga ini.


Dan, layaknya yang kamu saksikan, perkataan “Menerima kasih” bukan digunakan di dalam contoh di atas. Perkataan “Menerima kasih” kedengaran dan terasa bukan resmi. Memang ini tidak perkara yang serius. Namun, kecuali kamu terserempak bersama penemuduga yang teliti terkait butiran kecil layaknya ini, ia boleh jadi persoalan, tidak?


Bercerita
Temu duga kerja terhadap asasnya kamu memberitahu penemuduga terkait diri kamu. Menjadi, apabila diberi peluang ini, jangan teragak-agak untuk memanfaatkannya sebaik barangkali. Ia bukan wajib terlampau lama. Agak pendek dan padat, dan kena terhadap keunggulan yang kamu tersedia. Paling berarti, jangan sangat tak terhitung bercakap berkaitan orang lain, kerana di sini, kamu adalah tabiat primer.


Kamu boleh mengenakan ayat layaknya, “Saya sudah bekerja di syarikat pereka grafik semenjak…”, atau “Saya inginkan memberitahu kamu berkaitan perkara yang saya kerjakan sebelum ini…” atau sesuatu layaknya tersebut. Sentiasa bermula berasal dari apa yang udah kamu melaksanakan dan capai. Jangan lupa juga untuk memberitahu pencapaian atau pencapaian kamu semasa bekerja sebelum ini.


Satu ulang perkara signifikan ialah cara bercakap. Ingat, kamu bukan bercakap bersama rakan atau bercakap tiap-tiap hari. Menjadi, pastikan kamu kenakan bahasa yang sopan, atau lebih baik kembali, bahasa resmi. Dan, kamu juga mesti memberi perhatian kepada melodi melodi kamu, sehingga kamu bukan kelihatan berlagak dan merendahkan.


Ayat Betul
Gunakan juga ayat yang tentu. Daripada mengenakan ayat layaknya “Saya idamkan …”, lebih baik memakai “Saya mahu melaksanakan kerja ini …” atau sesuatu layaknya tersebut. Ayat pertama kemungkinan terdengar lebih sopan. Walau bagaimanapun, ayat ini juga membuatkan kamu kelihatan bukan selamat dan tidak cukup bersemangat bersama dengan pekerjaan tersebut.


Ayat kedua kedengaran lebih tentu dan tegas. Ayat tersebut mengatakan bahawa kamu sahih-sahih mahukan pekerjaan tersebut. Ringkasnya, untuk perkara yang kamu mengidamkan jalankan di syarikat tersebut, nyatakan bersama dengan tegas dan tentu.


Membawa dampak Soalan
Adakah kamu menyadari bahawa didalam temu bual bahasa Inggeris, tidak cuman penemuduga yang bertanya? Boleh juga, malah diberi peluang untuk bertanya. Biasanya, mereka akan memberi peluang ini terhadap akhir temuduga. Ini juga akan dimasukkan di dalam evaluasi temu duga kamu.


Pastikan, kamu bertanya terkait syarikat. Contohnya, “Adakah pejabat ini area saya akan bekerja?” atau “Apakah model persekitaran kerja yang akan saya temui di syarikat ini?” Dan, jangan lupa mendengar bersama dengan teliti jawapan yang diberikan. Ini membuktikan bahawa kamu juga berminat dan dambakan mengerti perihal syarikat itu.


Tersebut sahaja yang kamu harus memahami berkenaan temu duga kerja didalam bahasa Inggeris. Kemungkinan, kamu bukan miliki kemahiran bahasa Inggeris yang tinggi, kamu bukan wajib berkecil hati. Gunakan bahasa Inggeris yang gampang, asalkan tatabahasanya betul, dan mampu menyampaikan maksud perbualan kamu.


Pemanfaatan bahasa Inggeris yang gampang layaknya ini akan lebih dihargai daripada kamu cuba memakai frasa atau perkataan sukar yang kamu bukan biasa. Mereka akan lihat kamu sebagai seorang yang berlagak dan arogan. Dan, ini juga bisa saja dikarenakan permohonan kerja kamu ditolak.


Contoh Soalan didalam Temuduga Bahasa Inggeris
Layaknya yang kita tulis sebelum ini, berikut adalah contoh lebih dari satu soalan yang bisa saja ditanya di dalam temu bual bahasa Inggeris. Gunakan ini sebagai rujukan kamu. Kita juga miliki jawapan kepada tiap-tiap soalan, yang boleh kamu gunakan untuk menggambarkan cara menjawab soalan yang serupa. Mari kami mulakan!


1. “Sila, beritahu kita berkaitan diri kamu secara ringkas.”
Maksudnya, “Sila beritahu saya secara ringkas berkenaan diri kamu.” Berikut adalah contoh jawapan yang boleh kamu gunakan sebagai penanda aras.


“Julukan saya Budi. Saya berumur 26 th. Saya udah lulus berasal dari Universiti Malang bersama dengan diploma Seni dan Reka Bentuk. Saya tinggal di Malang agar th tanggal, sebelum berpindah ke Jakarta terhadap Januari year ini. Saya anak kedua daripada empat adik beradik.”


Kamu juga boleh tingkatkan hobi atau aktiviti yang kamu jalankan baru-baru ini terhadap sosialisasi. Juga, menyimak soalan. Ia punya perkataan “Secara ringkas” di dalamnya, yang bermaksud kamu mesti memperkenalkan diri kamu secara ringkas.


Barangkali, kamu juga akan menemui soalan yang mirip tanpa perkataan “Secara ringkas”. Tapi, tersebut bukan bermakna kamu boleh bercakap panjang lebar. Ini semata-mata soalan dan sosialisasi awal. Bahagian yang paling berarti adalah apabila ditanya berkaitan pengalaman, kebolehan atau perkara lain yang perihal bersama kerja.


2. “Mengapa kamu berhenti daripada syarikat/pekerjaan kamu sebelum ini?”
Kamu boleh menjawab, “Saya mahu menaikkan kemahiran saya” atau “Saya mahu melacak peluang yang lebih baik”. Jangan katakan sisi negatif syarikat yang kamu bekerja sebelum ini. Ini hanyalah akan memberi kamu tanggapan buruk.


3. “Mengapa kita kudu mengupah kamu?” atau “Mengapa kita kudu bekerja bersama dengan kamu?”
Beritahu saya apa keistimewaan yang kamu tersedia. Contohnya, “Kalau kamu mengupah saya, syarikat ini akan jadi pameran untuk memperlihatkan kemahiran dan prestasi paling baik saya.” Atau boleh menjadi, “Apabila saya bekerja, saya boleh merampungkan sebarang matlamat yang kamu berikan kepada saya bersama paripurna di dalam jaman yang ditetapkan.” Tambah juga pencapaian atau pencapaian yang kamu tersedia di dalam bahagian ini.


Semasa menjawab soalan, kamu wajib bercakap bersama lancar, bukan sangat cepat atau amat perlahan. Bersama dengan cara tersebut, intipati jawapan kamu akan lebih gampang difahami oleh penemuduga.


Kesimpulan
Sebenarnya terdapat segudang model soalan di dalam temuduga bahasa Inggeris. Tapi, tiga soalan di atas adalah soalan asas yang tentu akan muncul didalam temuduga. Menjadi, kamu harus memahaminya dan memahami cara menjawab soalan-soalan ini bersama betul.